יום ראשון, 24 בינואר 2016

סוגי מעצרים

 
מעצר מוגדר כהחזקתו של אדם בתנאי כליאה אך לא כחלק מענישה כלשהי אלא לצרכי בירור והגבלות מטעמים נוספים. המעצר מהווה חלק מקדים לרצון המשטרה להעמיד לדין את האדם העצור ולכן מדובר בשלב קריטי שמשפיע על ההליך הפלילי כולו. כאן נלמד מעט יותר אודות סוגי המעצרים הקיימים ומדוע כל כך חשוב לפנות אל עורך דין פלילי מקצועי ומיומן במהלכם.

מטרות המעצר

ישנן מספר מטרות לביצוע מעצר כאשר העיקריות שביניהן הן לצרכי בירור לאחר חשד לביצוע מעשה פלילי חמור וכאשר קיים חשש שהנאשם ינסה לברוח ולהסתתר טרם העמדתו לדין. ישנן גם מטרות נוספות שבגינן אדם עשוי להיעצר כמו במקרים של חשש שהאדם עשוי יהיה להזיק לעצמו או לאחרים, או כאשר עולה החשד כי האדם עשוי יהיה לפעול לשיבוש הליכי חקירה במידה ויהיה חופשי.

אלו סוגי מעצר קיימים?

ראשית כל, חשוב לציין כי מרגע המעצר (כל סוג של מעצר) יש לעצור את הזכות המלאה לשמור על זכות השתיקה ולזמן עו"ד פלילי לקבלת ייעוץ והכוונה כיצד לפעול. ניתן למצוא שני סוגי מעצרים :
  • מעצר ימים - כשמו כן הוא, שכן בעיקרו הוא נועד להימשך מספר ימים בלבד כאשר כבר לאחר 24 שעות מרגע המעצר על בית המשפט להורות למשטרה האם ניתן להאריך את משך הכליאה עד למקסימום של 15 ימים (או 30 ימים במקרים חמורים שמחייבים את התערבות היועץ המשפטי לממשלה).
  • מעצר עד תום ההליכים - סוג זה של מעצר מתממש רק לאחר הגשת כתב אישום בפועל כנגד החשוד, ומשמעותו היא כליאה והחזקה במעצר עד לנתינת פסק הדין בפועל.
עורך הדין הפלילי בא לעזרת לקוחותיו בכל אחד משלבי המעצר השונים כאשר עליו לנסות ככל שניתן לגרום לשחרור של מרשו לביתו ולביטול ההאשמות או לחלופין, לפעול למעצר מתנאים מגבילים פחות כגון מעצר בית. במידה והחשוד מצוי בסטאטוס של מעצר עד תום ההליכים, הרי שעל עורך הדין לפעול לביצוע ביטול כתב אישום אל מול המשטרה והפרקליטות וע"י כך למנוע הגעה למשפט בפועל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה